Van harte welkom op mijn blog.

De naam van mijn blog zegt al genoeg; ik praat graag, maar schrijf ook graag, vandaar deze blog. Soms echter ben ik me bewust dat zwijgen ook goed kan zijn, ik schrijf dus zeker niet alles klakkeloos van me af......schrijf ik over u of jou wat je niet graag ziet, mail me dan even, dan wijzig ik de tekst.

Als u op deze blog wilt reageren dan kan dit op verschillende manieren. Klik op reacties en het wijst voor zich. Het is leuk als u uw naam eronder zet.

zondag 8 januari 2012

Stilte

Vandaag heb ik zin om iets te schrijven over stilte.

Wikipedia omschrijft stilte als volgt: de ervaring van geen enkel geluid, of de ervaring van zo weinig geluid dat het als volledig natuurlijk en rustgevend wordt beschouwd. Sommige mensen kunnen stilte ook als beklemmend of bedreigend ervaren.

Dat ik er over schrijf komt vast omdat we morgen naar onze maandelijkse stilte-avond gaan in Houten. Een uitstapje naar de stilte. Wat kan ik daar van genieten, even helemaal stil en niets moeten. Dat zou een mens veel vaker moeten doen.
Tegenwoordig is er veel hectiek om mensen heen. Een drukke baan, ouders, kinderen, kleinkinderen, broers en zussen en vrienden. Veel sociale contacten die je toch ook graag wilt onderhouden.

En daar tussendoor zoek ik regelmatig de stilte op, thuis op mijn 'eigen' kamer of ergens waar je stil mag zijn. En dan is een stilte-avond natuurlijk de beste plek bij uitstek.


Morgenavond dus weer de meditatieve viering in Houten. Dit wordt georganiseerd in de Katholieke kerk aldaar. Een oecumenische werkgroep organiseert deze meditatie vieringen. Ik vind de uitstraling van een katholieke erg mooi, ook een reden dat ik daar heen ga. Vroeger ging ik met regelmaat naar de protestante kerk, die kerken stralen helemaal niets uit vind ik. 

Het thema van deze viering is: de woestijn.
Men schreef erover: er zijn van die periodes in het leven die meer opgave dan gave zijn. Ook spiritueel kan je dat doormaken, alsof je geestelijk droog staat. Waar zijn die gelijkgestemde mensen die je enthousiasmeren en inspireren, waar is het werk waar je plezier aan beleeft? Soms zit je duidelijk niet in je comfort-zone, eerder in de woestijn dan in de oase. Het is tijd om op te staan en op weg te gaan, maar waarheen dan en wie kan je helpen?

Dit thema spreekt me aan en het is mooi om bij dit thema stil te staan en de rust en je gedachten vrij te laten gaan.

Vroeger had ik niets met stiltes, kon ik daar niet mee omgaan. De laatste jaren heb ik me in veel zaken verdiept waar ik voorheen niets mee had en dat heeft me goed gedaan. Dit is versneld toen ik de Intuïtieve coach opleiding heb gevolgd, hier werden zowel de Oosterse en de Westerse methoden ons bijgebracht. Daar heb ik zeker een persoonlijke groei mee door gemaakt.

Daar schrijf ik later nog eens over.......

Prettig weekend!



Geen opmerkingen: