Van harte welkom op mijn blog.

De naam van mijn blog zegt al genoeg; ik praat graag, maar schrijf ook graag, vandaar deze blog. Soms echter ben ik me bewust dat zwijgen ook goed kan zijn, ik schrijf dus zeker niet alles klakkeloos van me af......schrijf ik over u of jou wat je niet graag ziet, mail me dan even, dan wijzig ik de tekst.

Als u op deze blog wilt reageren dan kan dit op verschillende manieren. Klik op reacties en het wijst voor zich. Het is leuk als u uw naam eronder zet.

zaterdag 14 januari 2012

Ongewenste intimiteiten op het werk

Gisteren, vrijdag de 13e, las ik op de coachingskalender: 'de gedachten van een collega lezen is ook een ongewenste intimiteit.' Ik dacht, daar wil ik meer van weten!

Eerst maar even op zoek naar de feitelijke inhoud van ongewenste intimiteiten. Ergens op het web las ik iets wat mee aansprak;
- Wanneer bij bepaalde handelingen, uitspraken of blikken drie factoren als vrijheid, zingeving en doelmatigheid aanwezig zijn spreken we over 'gewenst'.
- Tegenover gewenst staat natuurlijk ongewenst. Er is vaak sprake van impuls gericht gedrag bij ongewenste intimiteiten.
- Bij ongewenste intimiteiten geldt dat er geen sprake is van vrijheid (niet voor gekozen), er is geen sprake van zingeving (niet op zoek naar een betekenis) en ook is er geen sprake van doelmatigheid (een impuls is niet doelgericht)

Vroeger hoorde je niet veel over dit onderwerp, tegenwoordig zijn hier zelfs protocollen voor nodig om te waarborgen dan mensen zich veilig voelen, grenzen te bewaken en desgewenst hierover in gesprek te kunnen gaan.
Het is ook belangrijk als je sommige verhalen hoort of leest over bepaalde gebeurtenissen. Heeft de maatschappij het er zelf naar gemaakt? Denk bv. aan de verhalen rondom de Katholieke kerk, op scholen, in zorginstellingen. Het is soms ook te gek vind ik, wat er allemaal gebeurt.

Soms denk ik echter ook, slaan we niet te ver door met elkaar? We maken het bv. kleuterleidsters, verzorgenden, leraren wel erg moeilijk om goede banden aan te gaan met hun medemens.
Ik moet er zelf ook regelmatig aan denken als ik iemand 'zomaar' aan raak. Ik maak graag goed contact met mensen; ik leg wel eens een hand op iemands een arm of been als iemand naast me zit en sla een arm om iemand heen als hij/zij verdrietig is. Kortom, over welke handelingen moet je nadenken voor je iets doet?
Vind u als lezer het zinvol om hierover in gesprek te gaan met elkaar of merkt u ook dat het soms moeilijk is om 'gewoon' met elkaar om te gaan??


Nu dan toch eindelijk naar de uitspraak op de coachingskalender: 'gedachten lezen van een collega is ook een ongewenste intimiteit.'
Dit is iets heel anders natuurlijk, we hebben daar geen glazen bol voor nodig:-) Wat ze met deze uitspraak bedoelen is niet dat je de gedachten van je collega gaat raden voor de lol. Wat hun bedoeling is om mensen bewust te maken van het feit dat we wel vaak beslag leggen op de gedachten van een ander. We doen het allemaal; gedachten lezen. We denken te weten wat er in de ander omgaat en doen vervolgens niet meer de moeite om dat te checken; onze eenzijdige conclusies worden het uitgangspunt van ons handelen. Zo ontstaan er situaties waarin iemand hard bezig is om het een ander op een onhandige manier naar de zin te maken.

Een zelf verzonnen voorbeeld: een verzorgende loopt vermoeid en stil op het werk rond, de manager ziet dat en zegt tegen haar: 'het is rustig vandaag, is het geen idee dat je een paar overuren opneemt, je hebt er nog zoveel staan'. In gedachten denkt de manager: 'ze is zo moe van alles, laat ik haar maar wat extra rust geven'. De verzorgende denkt: 'ik heb zeker teveel uren staan en zal maar doen wat me opgedragen wordt'. Heel aardig bedoelt van de manager, maar de verzorgende had gehoopt om in de middag, als er toch voldoende medewerkers zijn, in gesprek te kunnen met elkaar over die mevrouw op de afdeling die zo ontzettend ziek is en het liefste zou willen overlijden, terwijl de familie de verzorgenden dwingt om moeder vooral veel te drinken te geven omdat ze anders uitdroogt en kan sterven. De verzorgende heeft hier zoveel moeite mee dat ze er de laatste paar nachten slecht van slaapt, met als gevolg een heel vermoeide uitstraling.

Een goed voorbeeld hoe we zelf bepalen waar iemand mee zit of tobt en van daaruit gaan handelen. Iemand dus (onhandig) helpen en niet respectvol met de ander in gesprek gaan of je het wel goed zien.

Als ik bedenk hoe vaak dit gebeurt om me heen, door anderen maar ook door mezelf, kan ik het er wel mee eens zijn dat dit ook een onderdeel is van ongewenste intimiteiten. Ik was het me echter niet bewust dat dit ook hieronder viel en zal er zeker op gaan letten.

Laten we grenzen en diversiteit respecteren en iedereen eigenaar laten zijn van zijn eigen lichaam én geest!!


1 opmerking:

Anoniem zei

Nou, dat vind ik nou ook. Vaak wordt er voor een ander gedacht, en dat is niet fijn. Of er worden te snel conclusies getrokken zodat je niet eens de kans krijgt om iets uit te leggen. Dat is waar ik op het moment erg tegenaan loop. Erg vervelend, maar hoe verander je dit?