Van harte welkom op mijn blog.

De naam van mijn blog zegt al genoeg; ik praat graag, maar schrijf ook graag, vandaar deze blog. Soms echter ben ik me bewust dat zwijgen ook goed kan zijn, ik schrijf dus zeker niet alles klakkeloos van me af......schrijf ik over u of jou wat je niet graag ziet, mail me dan even, dan wijzig ik de tekst.

Als u op deze blog wilt reageren dan kan dit op verschillende manieren. Klik op reacties en het wijst voor zich. Het is leuk als u uw naam eronder zet.

woensdag 14 december 2011

Leiderschapsstijlen, deel 2

Omdat ik me, zoals gezegd, erg interesseer in leiderschap surf ik ook wel eens langs verschillende websites. Onlangs stuitte ik op een interessante website, http://www.zwartebandinleiderschap.nl/ over de zwarte band in leiderschap behalen.



Na even oppervlakkig rondneuzen kwam ik op een filosofie uit die me direct enorm aansprak, lees maar even mee;
De 21ste eeuw vraagt om leiders; mensen met durf en idealen, die groei en toekomst zien voor hun bedrijf en diensten. Mensen die zich ook bezighouden met de toekomst, de groei van de mensen met wie zij werken. Het bijzondere is dat deze ontwikkeling in essentie niet nieuw is, in tegendeel, het is eigenlijk niets anders dan een manier van leven en zorgvuldig multilabel met elkaar omgaan. De kwaliteit van aandacht is hierin een belangrijke sleutel. Leiderschap staat daarbij los van formele posities. Iedereen is op zijn of haar beurt dienaar of leider, vaak beide tegelijk in een en dezelfde situatie. Dienend leiderschap vraagt en biedt persoonlijke groei: je wordt er een ander mens, een andere manager van.

Dit geeft weer waar ik al een lange tijd mee bezig wil zijn; talenten van mensen aanboren om hen meer werkplezier te geven, meer verantwoordelijkheid te geven met als uiteindelijk doel een bloeiend bedrijf, in ons geval tevreden en gelukkige bewoners.

Dat wordt praten met medewerkers: bv. als je moe bent, wat gaat je dan nog goed af en wat vind je dan nog leuk om te doen? Waar ben je echt goed in en zou je verder willen ontwikkelen? Wat waarderen anderen in jou het meest en waar krijg je de meeste complimenten over? Een jacht op talenten dus, oftewel een talentenjacht!!

En dan? Talenten benutten door medewerkers met verschillende talenten meer te laten samenwerken zodat iedereen kan doen waar hij goed in is. Talenten verder ontwikkelen, daar krijg je een win-win situatie mee; de medewerker wordt nog talentvoller en het bedrijf heeft er een nog gemotiveerdere medewerker aan.

En daarna kun je nog veel meer stappen inzetten, maar het begint met jezelf!

Pak de benodigde kwaliteiten er nog eens bij die je bedrijf nodig heeft en.....onderzoek of je het praktische wandelende voorbeeld bent. Want goed voorbeeld, doet goed volgen.
Dus ook als manager heb je voortdurend inspiratie, handreikingen en voorbeelden nodig!

We gaan in onze Vestiging in 2012 maar eens op talentenjacht, leuk!!!

1 opmerking:

Anoniem zei

Wat leuk, je kunt een zwarte band halen!!