Van harte welkom op mijn blog.

De naam van mijn blog zegt al genoeg; ik praat graag, maar schrijf ook graag, vandaar deze blog. Soms echter ben ik me bewust dat zwijgen ook goed kan zijn, ik schrijf dus zeker niet alles klakkeloos van me af......schrijf ik over u of jou wat je niet graag ziet, mail me dan even, dan wijzig ik de tekst.

Als u op deze blog wilt reageren dan kan dit op verschillende manieren. Klik op reacties en het wijst voor zich. Het is leuk als u uw naam eronder zet.

woensdag 11 april 2012

Stress op het werk maakt zorgpersoneel ziek

Tja...........wat gaat er allemaal door je heen als je dit bericht 's morgens vroeg leest op Twitter.



De Telegraaf heeft een artikel geplaatst vanmorgen over stress in de zorg en vele anderen twitteren dat rond. Net wakker, na een ietwat korte nacht dacht ik in 1e instantie: 'ze hebben weer wat gevonden om de zorg meer negativiteit mee te geven'. Soms vind ik dat zo vermoeiend, zeker omdat de meeste zorgorganisaties van alles doen om het beeld wat er leeft in de maatschappij over de zorg positiever neer te zetten. Neem bv de maatschappelijke stages. Jongeren die kunnen 'proeven' aan werken in de zorg. Dit ook, omdat we nu, maar in de toekomst meer mensen in de zorg nodig hebben. De landelijke open dagen en zo zijn er veel meer acties in het land, waar veel organisaties aan meedoen.

Maar goed.......even wakker en dus relativerend dacht ik: 'kom op Gerda, je moet niet al te verzuurd gaan denken!' Ik dacht aan de brief die afgelopen week op de mat is gevallen ivm de aankondiging van de Inspectie SZW (Sociale zaken en werkgelegenheid) voorheen heette zij de arbeidsinspectie. Zij gaan de zorgorganisaties bezoeken om te onderzoeken om te praten en te kijken naar de werkomstandigheden van werknemers uit de zorg, oa. is het werk voldoende veilig e.d. Gericht op de RIE (Risico Inventarisatie & Evaluatie) en met name over de werkdruk. Zijn organisaties bezig om de werkdruk te onderzoeken en aan te pakken?

Lezen wat de Telegraaf schrijft?? http://www.telegraaf.nl/binnenland/11884503/__Ziek_door_stress_op_het_werk__.html

Ik vind het goed dat ze komen en dit soort zaken onderzoeken! Ik durf hun bezoek wel aan. Nav de uitkomsten van de RIE hebben we al verschillende zaken opgepakt en op dit moment wordt het zorgcontinuiteitsplan opgesteld wat ook prima is. Waar ik best wel trots op ben is dat wij gisteren ons project werkdruk zijn gestart. Kleine groepjes medewerkers gaan met onze personeelsadviseur in gesprek. ECHT in gesprek. Er wordt gepraat over werkdruk, wat is dat nu?
Is dat hard werken of geen gelegenheid hebben om je eigen werk in te delen? Is dat je alleen voelen op de afdeling of je gezien voelen door je leidinggevenden? Is dat onvoldoende informatie krijgen of of of?? Goed ook om je te realiseren of je iets echt moet of dat je het zelf wilt?? Kortom genoeg stof!

Wat goed is dat er bij de bijeenkomsten geen leidinggevenden aanwezig zijn. Dit maakt dat je als medewerker open kunt zijn. Er komen alleen anonieme uitslagen naar de leidinggevenden. Wij zullen dus niet weten wie wat heeft gezegd! Top!! (al blijf ik wel nieuwsgierig, maar dat moet ik afleren) ik hoop van harte dat iedereen zich kan en durft te uiten.

Op 14 mei, in een zeepkist bijeenkomst wordt de uitslag bekend gemaakt. De rode draden! Daar komen verbeterplannen op en ik hoop dat medewerkers die verbeterplannen willen trekken.......niet omdat de leidinggevende dat niet willen, maar omdat de medewerkers dan zelf in de hand hebben wat er met de uitslag gaat gebeuren.

Ik zal hier zeker later nog over schrijven!

Dus is het erg dat de arbeidsinspectie komt?? Pardon, de Inspectie SZW, nee hoor......ik durf te zeggen dat we op de goede weg zijn.

Voor vanavond genoeg geschreven......het is echt veel te lang geleden. Binnenkort wil ik een stukje schrijven over ontzorgen in het kader van de regelgeving. Leuk, ik heb de schrijfkriebels weer!

Tot later.

1 opmerking:

Carla zei

Hoi Gerda,
Ik denk dat de inspectie wel binnen kan komen. Overal is wel werkdruk, het ligt er maar aan hoe je er mee omgaat. Mijn dochter is 16 jaar, heeft net 10 weken stage gelopen in een verpleeghuis in Utrecht. Ze vond het geweldig, de bewoners zijn helemaal dol op haar en ze heeft zelfs een vakantiebaan aangeboden gekregen. Haar ervaring was dat er relaxed en toch professioneel wordt gewerkt. Dus voor jongeren in de zorg is zeker nog een toekomst weggelegd. Dit wou ik toch even melden. Het is zeker niet alleen maar negatief!