Van harte welkom op mijn blog.

De naam van mijn blog zegt al genoeg; ik praat graag, maar schrijf ook graag, vandaar deze blog. Soms echter ben ik me bewust dat zwijgen ook goed kan zijn, ik schrijf dus zeker niet alles klakkeloos van me af......schrijf ik over u of jou wat je niet graag ziet, mail me dan even, dan wijzig ik de tekst.

Als u op deze blog wilt reageren dan kan dit op verschillende manieren. Klik op reacties en het wijst voor zich. Het is leuk als u uw naam eronder zet.

woensdag 18 april 2012

Column spraakafzien



Ik zie ze steeds vaker staan, in restaurants, winkels of in huizen waar ik kom. En zodra ik er een zie ben ik mezelf kwijt, slaat mijn hoofd op hol en verlies ik mijn omgeving uit het oog.

Ik kan het nooit nalaten om ze eerst goed te bekijken; wat is de kleur? Ze zijn helemaal oranje  of ze hebben een moeilijk te benoemen kleur. Is het een hij of is het een zij? Daar ben ik nog nooit achter gekomen, dus bij mij zijn het allemaal hij’tjes. Hoe is het gesteld met zijn stuurkracht en kan hij goed afremmen? Ik raak gewoonweg gebiologeerd van het feit dat hij alsmaar rondjes neemt.

Wat zou er allemaal door zijn kop gaan en als ik hem verstond, wat zou hij dan zeggen?

De laatste keer dat ik er een zag zat hij in een grote vierkante kom. Dat had ik nog nooit gezien.  Ik had wel eens een halve hangende kom gezien, een vijver of aquarium. Geboeid ging ik voor de vierkante kom zitten. Tot mijn verbazing zwom deze ook alleen maar rondjes. Heel apart.

Het ging als vanzelf, ik hoorde me zeggen: ‘visje, visje kun je mij verstaan?? Ik zie je alsmaar rondjes zwemmen. Waarom doe je dat? Had je voorheen soms een ronde kom? Ik keek geconcentreerd naar zijn lippen. Het viel me op dat ik hem regelmatig zoenbewegingen zag maken.
Ik had contact! Dit was me nog nooit overkomen!

Ik kocht de kom met mijn nieuwe ‘vriendje’. Op internet vond ik precies de cursus die ik zocht:  “Wat heeft uw goudvis te zeggen? “ Ik gaf me direct op.

Ik volgde workshops met mijn goudvis, alleen en in groepsverband. Veel later leerde ik dat spraakafzien hetzelfde is als liplezen. Als ik dat geweten had……spraakafzien is hetzelfde alsliplezen! Dat had ik zelf al jarenlang geprobeerd.

Jammer van het geld wat ik uitgaf aan de cursus en de workshops en het allerergste is dat ik waarschijnlijk nooit zal weten wat er in het hoofd van een goudvis omgaat.

Het wordt tijd dat ik eens vis leer eten!

Geen opmerkingen: