Van harte welkom op mijn blog.

De naam van mijn blog zegt al genoeg; ik praat graag, maar schrijf ook graag, vandaar deze blog. Soms echter ben ik me bewust dat zwijgen ook goed kan zijn, ik schrijf dus zeker niet alles klakkeloos van me af......schrijf ik over u of jou wat je niet graag ziet, mail me dan even, dan wijzig ik de tekst.

Als u op deze blog wilt reageren dan kan dit op verschillende manieren. Klik op reacties en het wijst voor zich. Het is leuk als u uw naam eronder zet.

woensdag 11 april 2012

Debat: het nieuwe ouder worden

Gisterenavond ben ik met een collega naar de Rode hoed in Amsterdam geweest. Het was de start van een serie debatten van Actiz over het nieuwe ouder worden en de toekomst van de zorg.



Waarom ik daar naar toe ga? Ik ben oprecht geïnteresseerd  in de toekomst van de zorg; 'hoe gaat het er uit zien en wat voor 'soort' ouderen zijn er dan en welke zorg willen zij van ons ontvangen, willen ze überhaupt zorg van ons ontvangen?' De titel sprak me ook erg aan: 'Hier is mijn moeder. Regelen jullie het verder?'

De avond begon met de uitslag van een onderzoek naar de nieuwe ouderen van onderzoeksbureau Motivaction. Wat me hiervan bijgebleven is:
- De nieuwe generatie ouderen is geboren tussen 1946 en 1954, de zogenoemde protestgeneratie of babyboomers. Zij hebben andere stijlvoorkeuren, waarden en opvattingen dan de huidige
generatie ouderen. Ze zijn:
- maatschappelijk betrokken en willen dat blijven
- gericht op zelfbeschikking
- mondig en actief.
De babyboomers hebben andere ideeën over de laatste fase in
hun leven, al dan niet met een zorgvraag. Bij hun opvattingen
past geen patiëntconcept, maar een wellnessconcept.

Vervolgens begon het debat.....op veel plekken op internet kun je hier over lezen o.a. uiteraard bij Actiz: http://www.actiz.nl/nieuwsberichten/ledennet/nieuws/actiz/201204/hoe-regelt-de-oudere-zijn-zorg

Wat mij persoonlijk is bijgebleven is:
- We moeten ontzorgen
- We moeten luisteren naar (toekomstige) ouderen
- Heel veel zorg is geen zorg; wordt de zorgvraag bepaalt door eenzaamheid?
- Van meten naar weten > naar doe meer met ongeveer
- Professionals moeten hun bril afzetten
- Pleidooi over de PGB, deze moet terug!

Dit en nog veel meer. Mijn aantekeningen ben ik vergeten, deze liggen nog op mijn  werk. Maar uit mijn hoofd bedenken wat me zo aantrok is eigenlijk veel leuker. Ik heb ontzettend veel mensen gesproken, zowel bekenden als onbekenden. 7 juni is de 2e avond, staat al in mijn agenda! Er is nog een website waar je erover kunt lezen: http://www.hetnieuweouderworden.nu/de-toekomst-van-de-ouderenzorg/

Ik hoop er binnen onze organisatie nog een keer met anderen over te praten.

PS
1. Ik was altijd al een fan van de wijze waarop Clairy Polak haar werk als gespreksleider neerzet, maar na gisteren ben ik nog meer fan van haar, geweldig!
2. Een enorm leuk idee opgedaan voor de bewoners van onze extramurale zorg. Uiteraard wist ik dat horizontaal netwerken belangrijk was. Maar ik ga echt een keer een vraag en aanbod markt regelen voor haar. Weg met de individualiteit!

Geen opmerkingen: